![](https://charmante.com.pl/wp-content/uploads/2017/11/Turcja-lato-2010r-009-1140x712.jpg)
Czego nie wiesz o zawodzie Stewardessy
Po wielu przeprowadzonych rozmowach oraz własnych obserwacjach, dochodzę do wniosku, że praca w turystyce posiada jeden mianownik. Wykonujemy tę samą pracę, spotykamy się z podobnymi klientami, tylko różnica polega na tym, że płace są czasami mocno zróżnicowane.
Postanowiłam rozwinąć temat o zawodzie stewardessy, ponieważ uważam, że warto zajrzeć trochę głębiej i spojrzeć innym wzrokiem na jej pracę. My jako pasażerowie widzimy tylko to, co jest nam pokazane. Elegancja, uśmiech, życzliwość, obsługa i serwis. Nie jesteśmy świadomi tego ile może kryć się za tym wyrzeczeń, i ile trzeba poświęcić by zrealizować swoje zawodowe marzenia. Nadal jestem w szoku, że osoby, z którymi miałam przyjemność rozmawiać były tak otwarte i chętne do dzielenia się swoją wiedzą a czasem i kontrowersyjnymi historiami.
Stewardessa zwykle kojarzy się z prestiżem, z byciem glamour, pozycją i dużymi zarobkami. Patrzysz na te kruche, piękne i zadbane kobiety, na uśmiech i lekkość pracy ciała, ale tak na prawdę kryją w sobie twardy charakter i gruby tyłek. A to co kryje się za kurtyną ich obowiązków, człowiek nawet nie jest w stanie sobie wyobrazić jak wygląda to w praktyce. Wciąż pozostaje to w sferze marzeń – odbyć choć jeden lot w towarzystwie stewardess i zobaczyć ich pracę od zaplecza. Jednym słowem doświadczyć.
Bo ta praca jak mówią stewardessy nie jest na zawsze.
Czego nie wiesz o zawodzie Stewardessy?
!Uwaga, będzie sporo czytania!
# WYMAGANIA
Wymagania trzeba spełniać, jak w każdej pracy są kryteria od do, w które trzeba się wpasować. Na początek wystarczy…
Pasja i dużo pozytywnej energii. Bez tego nie wytrzymasz dłużej niż dwa lata. Jest to ciężka praca i jak każda inna bywa monotonna, dlatego umiejętność i pozytywne nastawienie do życia jest jakby na pierwszym miejscu. Przy rozmowie kwalifikacyjnej musisz mieć w sobie dużo pozytywnej energii, nie tylko w głosie ale i w ciele. Nie być typowym naleśnikiem.
Miła aparycja, zadbany wygląd – schludność, elegancja oraz zdrowe zęby. Ludzie muszą cię pokochać na starcie, muszą czuć do ciebie sympatię i ufność. Stewardessa dba o bezpieczeństwo pasażerów dlatego też musi wzbudzać uczucie profesjonalizmu.
Umiejętność zarządzania ludźmi, umiejętności przywódcze, które pozwolą na wybrnięcie z każdej sytuacji. Jest to niezbędne by w sytuacjach kryzysowych na pokładzie móc zapanować nad pasażerami, którzy potrafią kłócić się o miejsce w samolocie, doprowadzać do rękoczynów czy też umieć zapanować nad pijanym pasażerem a zdarza się, by uspokoić pasażera z problemami psychicznymi. Tego się uczysz na szkoleniu, więc bez obawy, że na starcie musisz być psychologiem.
Nie możesz być rasistą. W pracy będziesz stykać się z różnymi kulturami czy to z koleżankami i kolegami, z którymi będziesz pracować czy obsługiwać pasażerów. Musisz być bardzo tolerancyjną osobą do innych wyznań religijnych.
Punktualność . To cecha bardzo ważna. Jeśli choć raz spóźnisz się na swój lot, dostajesz dyscyplinarkę.
Wzrost. Wzrost jest zależny od linii lotniczych do których chcesz aplikować. Przybliżę ci co to znaczy w skrócie – tanie linie lotnicze przyjmują od 158 cm wzwyż i od 18 roku życia, natomiast linie o wyższym standardzie czyli arabskie i azjatyckie od 170 cm wzwyż i od 21 roku życia. Jest to podyktowane tym, że samoloty są różnej wielkości i bardzo ważne jest to, by stewardessa mogła bez problemu dosięgnąć do luku bagażowego, który znajduje się nad głowami pasażerów, a podczas zdarzenia do wyposażenia medycznego tak jak maski tlenowej, apteczki czy gaśnicy. Linia lotnicza musi mieć pewność, że nie będzie to dla ciebie stanowiło problemu. Dlatego przy rozmowie kwalifikacyjnej robią bezwzględny test wysokości. Nawet jeśli masz centymetr mniej to liczy się zasięg twoich rąk. Niektórzy posiadają długie ręce, więc nie należy się tak sztywno tym sugerować i rezygnować z aplikacji do linii lotniczych. Zakres wiekowy do aplikowania na to stanowisko do trzydziestego piątego roku życia.
Języki. Wiadomo, że podstawą komunikacji jest język angielski o zakresie B2/B3 i dodatkowym atutem są języki dodatkowe. Zależy od tego jaki będzie przydział do bazy w Europie. Im więcej języków tym większa szansa na dostanie tej pracy. Na przykład, jeśli chcesz aplikować do Lufthansy musisz znać perfekt język niemiecki. Jeżeli baza będzie znajdować się w Barcelonie musisz znać hiszpański, reasumując język urzędujący w kraju, w którym jest się zbazowanym.
Wykształcenie. Minimum średnie. Nie ma konieczności posiadania wyższego wykształcenia. To nie wpłynie na twoje stanowisko. Twoja kariera zależy od tego jakim będziesz pracownikiem. Najlepsi są odpowiednio wynagradzani.
Dobry stan zdrowia. Odporność musi być na poziomie bardzo dobrym. Praca w przestworzach jest wymagająca i zwykły katar potrafi zamienić się w coś poważnego, a przy lądowaniu to duży ból uszu, zatok, a nawet utrata słuchu. Poważne choroby jak cukrzyca czy padaczka wyklucza możliwość podjęcia tej pracy.
Pływanie. Bez dwóch zdań warunek ten jest niezbędny. Jeśli uważasz, że masz niedostateczne umiejętności zapisz się na kilkudniowy kurs przygotowawczy albo zwyczajnie sprawdź się pod okiem profesjonalisty.
Budżet. Musisz mieć określoną ilość pieniędzy by móc zacząć aplikować. Rodzina zwykle pomaga lub pierwsze zarobione przez siebie pieniądze.
Inne. Certyfikat o niekaralności, aktualny paszport, zadbana sylwetka, brak widocznych blizn oraz tatuaży – z pewnymi oczywiście wyjątkami. Jeśli steward lub stewardessa posiada bliznę bądź drobny, widoczny tatuaż, który jest w stanie zakryć np chustą, nosząc zegarek lub możliwość zaklejenia plastrem to śmiało można aplikować na to stanowisko.
# REKRUTACJA
Jak wygląda?
Często linie lotnicze ogłaszają się na portalu pracuj.pl wymieniając wymagania co do kandydatów. Jeśli uważasz, że spełniasz warunki to wystarczy, że wyślesz swoje cv w języku angielskim gdzie potem czekasz na odpowiedź. Po kilku dniach otrzymujesz maila z informacją z zaproszeniem na casting / inter view, gdzie odbywa się wstępna selekcja.
Czego potrzebujesz? Marynarkę, spódnicę, buty na małym obcasie, czyli niezbędne są zakupy. Kupujesz bilet i jedziesz na spotkanie. Przechodzisz test z języka angielskiego a następnie kandydat jest zapraszany na indywidualne rozmowy również w języku angielskim. Możesz spodziewać się podchwytliwych, standardowych pytań typu dlaczego chcesz pracować w tym zawodzie. Następnie otrzymujesz po nawet kilku tygodniach odpowiedź na maila.
- I co dalej?
Zaproszenie na szkolenie. Otrzymujesz papierologię którą trzeba wcześniej wypełnić, wpisowe które opłacasz z góry – w tanich liniach lotniczych jest to pięćset euro. Musisz też mieć świadomość, że jeśli zrezygnujesz ze szkolenia z jakichś tam powodów to wpisowe przepada. Następnie opłacasz kurs, który kosztuje w granicach dwa i pół tysiąca euro. Jeśli nie zdasz to ta kwota jest zwracana. Ale ze względu na to, że większość osób nie stać na tak sporą kwotę, jest możliwość skorzystania z drugiej opcji jaką dają linie lotnicze – spłacanie i odciąganie rat z comiesięcznej pensji po 300 euro przez okres dziesięciu miesięcy – tu daję tylko pogląd, ponieważ ta kwota jest zależna od linii.
Co ponadto? Mogą poprosić cię o referencję od pracodawców jeśli wcześniej gdzieś pracowałaś, zaświadczenie ze szkoły o cechach twojego charakteru, certyfikat o niekaralności – idziesz do sądu i opłacasz trzydzieści złotych za papierek. Masz możliwość wyboru kraju, w którym chcesz odbyć kurs jak i mieszkać. Na przykład Polska, Portugalia, Irlandia, etcetera. Może wyjść tak, że twój wybór jest poglądowy i linie lotnicze same wybiorą miejsce, do którego cię wyślą.
Dalsza część to wizyta u lekarza, który posiada w opiece pod swoimi skrzydłami również pilotów. Przeprowadzane są badania płuc, wzroku, moczu, ciśnienie tętnicze, test z kolorów czy czasami nie jesteś daltonistą.
# SZKOLENIE
Trwa około dwóch miesięcy, którego grafik musi przyjąć twoją stu procentową obecność. Uczysz się codziennie po kilka godzin w ośrodku szkoleniowym plus dwie godziny lub więcej nauki w domu.
Musisz nabyć sporą ilość wiedzy w krótkim czasie, między innymi jak zbudowany jest samolot, wykuć na pamięć procedury bezpieczeństwa oraz zasady zachowywania się na pokładzie. Uczysz się słownictwa oraz alfabetu każdego lotniska, zasady traktowania pasażerów oraz osoby niepełnosprawne, uczysz się pierwszej pomocy, jak rozpoznać daną chorobę u pasażera, jak zachowywać się na wypadek omdlenia, objawów cukrzycy jak i padaczki. Jak ugasić pożar, co zrobić na wypadek dymu w kabinie, jak reagować na niebezpieczne przedmioty, nauczyć się planu przetrwania, jak wygląda lądowanie ewakuacyjne, uczysz się o tym co się dzieje podczas dekompresji. Oraz o tym jak powinna wyglądać i nosić się stewardessa.
Swoją wiedzę utrwalasz, stąd codzienne kartkówki, sprawdziany, gdzie zdawalność powinna być na poziomie minimum 85% , do tego zajęcia na basenie zakończone egzaminem.
- Jak wygląda test z pływania?
Odbywa się grupowo i w zimnej wodzie. Najpierw musisz przepłynąć w ubraniach całą długość basenu, następnie nakładasz na siebie kamizelkę ratunkową którą nadmuchujesz, po tej czynności holujecie się wszyscy nawzajem w kółeczku wzajemnej adoracji. Kolejnym zadaniem jest rzucenie kamizelki do wody, dopłynąć do niej, zapiąć i nadmuchać. Koniec 😉
Pomimo tego, że codziennie się uczysz i trenujesz nie możesz zapomnieć o swoim wyglądzie – odpowiednia fryzura, buty na obcasie, eleganckie spodnie lub spódnica, rajstopy w kolorze czarnym lub brązowym. Paznokcie pomalowane na kolor czerwony, różowy lub french, dobrany odpowiednio kolor pomadki czyli różowy lub czerwony – linie lotnicze podają preferowane numery – małe kolczyki, obowiązkowo zegarek, wszystkie wypełnione dokumenty oraz paszport.
Na czas treningu firma nie zapewnia zakwaterowania i sama na własną rękę powinnaś poszukać i opłacić mieszkanie czy pokój do wynajęcia, jak i samodzielnie poszukać mieszkania do zamieszkania zanim wykonasz swój pierwszy lot. Są kryteria dotyczące czasu dojazdu do pracy. Im bliżej lotniska tym lepiej.
Oczywiście by zmiękczyć cały obraz tego szkolenia dorzucę, że odbywają się i wieczorki integracyjne 😀
Po egzaminie otrzymujesz certyfikat, bez którego nie możesz wykonywać nowego zawodu, następnie czeka cię sześć miesięcy latania jako uczeń z mniejszą pensją.
Po wszystkim firma wysyła cię do domu opłacając twój lot.
# DZIEŃ PRACY STEWARDESSY
Pomimo tego, że jest się stewardessą to jak każdy pasażer musi przejść kontrolę bezpieczeństwa. W biurze przed odlotem odbywa się zebranie stewardess i pilotów – tak zwany briefing, na którym omawiana jest trasa, lot, pogoda, przeprowadzany jest look czy wizerunek stewardessy jest do zaakceptowania, oraz zadawane są pytania na które odpowiedzi powinna znać każda stewardessa.
Następną czynnością jest sprawdzenie stanu technicznego w środku samolotu oraz czystość. Powitanie i obsługa pasażerów podczas lotu. Po wylądowaniu sprzątanie kabin, również toalety, liczony stan kasy, uzupełnianie papierologii. Inaczej mówiąc odbywają się wszystkie działania z zakresu obowiązków podlegające międzynarodowemu prawu gdzie jego szczegóły są zawarte w procedurach i sekwencjach działania zwanych drylami – czyli ostra dyscyplina i porządek, wymuszona przez system, charakterystyczne zwłaszcza dla wojska. Wszystkie te reguły jak dyscyplina, hierarchia są zapożyczone z lotnictwa wojskowego.
Podczas twojej pracy istnieje coś takiego jak ocena załogi która siebie obserwuje. Osoba – purser – obserwuje twoją pracę oraz twój wygląd podczas całego lotu. Są pewne reguły, których nie można złamać i są dość restrykcyjne, co najlepiej widać po azjatyckich liniach lotniczych, gdzie trzeba być perfect.
Na trasach europejskich odbywają się cztery loty w ciągu dnia. Następnie powrót do domu i szykowanie się na kolejny dzień pracy. W ciągu miesiąca są dni, gdzie czeka się na telefon – tak zwana rezerwa. Wtedy rzucasz wszystko i jedziesz do pracy. Nie ważne, że akurat jesteś w sklepie i otrzymujesz telefon, że na lotnisku masz być za półtorej godziny. Musisz się wyrobić i już.
W ciągu roku możesz trzy razy poprosić o chorobowe – tu info, że tak jest w Ryanair. O resztę nie pytałam.
W arabskich liniach lotniczych zapewniają opłacanie twoich rachunków czyli mieszkanie, transport na lotnisko, pralnię, a na europejskich kierunkach nie zapewniają niczego. Dostajesz regularną pensję jak każdy pracujący człowiek tylko powiększoną od przeciętnej. Jeżeli dostaniesz się na szkolenie, które trwa dwa miesiące, masz zapewniony lot do pierwszej bazy jak na przykład Włochy czy Hiszpania, a potem musisz sama na siebie liczyć, zapłacić za hotel, znaleźć mieszkanie, znaleźć połączenie do bazy i mieć przy sobie spory zasób gotówki by móc w tym czasie się utrzymać, co z drugiej strony uczy samodzielności i samodyscypliny.
O czym trzeba pamiętać? Czysty uniform, makijaż, fryzura. Dozwolona skromna biżuteria, najchętniej widziane są perełki, pierścionek tylko zaręczynowy lub obrączka, niezbyt długie paznokcie, bransoletki absolutnie wykluczone, zegarek, który jest ważnym elementem stroju nie ze względów estetycznych lecz względów bezpieczeństwa – obowiązkowy. Tatuaż zakryć plastrem – i lecisz do roboty 😉
#PLUSY I MINUSY / WADY I ZALETY
- loty długodystansowe – opłacone noclegi w dobrych hotelach, otrzymujesz diety, które przeznaczone są na wyżywienie przez cały okres pobytu w hotelu
- loty krótkodystansowe – nie ma szans na zwiedzanie miasta, jedynie co widzisz to płyta lotniska. lecisz do konkretnej destynacji i wracasz z powrotem
- bilety darmowe dla znajomych i rodziny – na trasach w tanich liniach lotniczych jak Ryanair nie ma takiej opcji, jest tylko zniżka. I nawet kupując bilet pracowniczy czytaj dla siebie, nie masz pewności czy polecisz tym lotem, ponieważ odprawa odbywa się na lotnisku i może się okazać, że zwyczajnie nie polecisz z braku miejsc.
- bilety darmowe dla siebie na trasach dalekobieżnych – spakowana, ubrana w mundur podchodzisz do kasy i mówisz, że chcesz lecieć tam i tam, sprawdzane jest od ręki które linie mają wolne miejsce. Również w tym wypadku nie wiesz do końca czy polecisz, z tego względu, że pilot, który ma pierwszeństwo wziął na pokład rodzinę i nie ma już więcej wolnych miejsc
- praca i serwis pokładowy – polega na podawaniu trunków oraz szereg innych czynności, które trzeba wykonać jak sprzątanie po pasażerach, gdzie można znaleźć zgubione zużyte podpaski, pampersy, wymiociny w kubkach, bieliznę, do tego nakładają się różne pory pracy – raz dzień, raz noc, długie godziny pracy i jej nieregularność, zmiany ciśnienia, które źle wpływają na samopoczucie.
- brak możliwości spania na dystansach europejskich – cztery loty pod rząd sprawiają, że po powrocie do domu zazwyczaj idzie się spać.
To nie jest praca na stałe. Kontrakty podpisuje się na kilka miesięcy, po tym czasie możesz aplikować do innych linii lotniczych. Jeśli LL ma kontrakt na cztery lata – Emirates – to musisz się głęboko nad taką propozycją zastanowić, ponieważ jeśli będziesz chciała zrezygnować przed upływem tego terminu, to musisz się liczyć z tym, że trzeba będzie zapłacić karę za zerwanie kontraktu. Z drugiej jednak strony masz zapewnioną pracę na lata.
Specyfikacja tej pracy polega na tym, że pracuje się w chmurach. Niektórzy mówią, że czują się jak w klatce. Monotonia, pasażerowie nie zawsze w humorach, współpracownicy i cała otoczka wykonywanej pracy może spowodować, że nagle poczujesz że stoisz w miejscu, nie rozwijasz się i nie chcesz uprawiać już tego zawodu.
Jest to stresująca praca nie tylko ze względu na zagrożenia, ale na… Nigdy nie wiesz z jaką załogą będziesz pracować. Taka niepewność nie zawsze jest przyjemna, ponieważ nie zawsze wszyscy się lubią. Ludzie to różne charaktery – koledzy i koleżanki, tym bardziej, że na początku nie jesteś dobrze traktowana. Więc i ciężko jest się wkręcić w środowisko załogi. Chyba, że zawsze we wszystkim będziesz się zgadzać. Zresztą załoga musi zawsze się ze sobą zgadzać. Nie ma co do tego wątpliwości, wszak to praca zespołowa. Nie należy się przejmować, że ktoś cię źle traktuje, jest to codziennością, normalnością.
Stan psychiczny ma o tyle znaczenie jak i stan fizyczny – posiadać bardzo dobre zdrowie a przede wszystkim odporność. Lata się w sztucznym środowisku, gdzie powietrze krąży po samolocie. Wystarczy, że jeden pasażer jest chory i można się zarazić drogą kropelkową. Przykład pilota, który zakaził się malarią.
Trzeba również uważać na radiacje kosmiczne, które są szkodliwe i mogą skutkować wywołaniem choroby jak rak, czy też uważać na presuryzację – ciśnienie, które różni się od tego co na zewnątrz od tego co wewnątrz samolotu, który powoduje, że drzwi do samolotu się nie otworzą. To sprawia, że krążenie krwi nie działa poprawnie, i kobiety i piloci mają z tym problem, że po długim locie ma się opuchnięte nogi.
Do swojego stanu zdrowia należy podejść bardziej krytycznie i szczególnie o nie dbać i badać się częściej. Oprócz tego narażasz się na tygodniowe zmiany klimatu, które obciążają organizm. Mówię tu raczej o lotach za ocean. Jednego dnia jesteś w Meksyku, potem lecisz do Indii. Zmiany klimatyczne, zmienne godziny dnia i nocy czyli przestawienie się organizmu do zmian czasu, jak i trzeba uważać na jedzenie – mogą pojawiać się gastryczne problemy. W krajach egzotycznych zwyczajnie trzeba bardzo dbać o to co się je.
Z jednej strony praca fascynująca ale z drugiej męcząca. Pozytywne w tym jest to, że z góry masz ułożony harmonogram pracy na cały miesiąc i możesz się do niego przygotować.
Bywają problemy z życiem osobistym. Bliskie osoby muszą zrozumieć, że nie ma świąt dla stewardess i pilotów, rodzinnych imprez typu urodziny czy urlop w wakacje. Ogólnie dla całej branży turystycznej nie istnieje coś takiego jak wakacje w wakacje.
#NIEBEZPIECZNE SYTUACJE NA POKŁADZIE
Mogą się zdarzyć.
Pierwsza myśl to turbulencje. Otóż nie. Nie może się nic szczególnego wydarzyć gdy ma się zapięte pasy, ponieważ bywają sytuacje, że nie czuje się podłogi pod stopami. Nie należy się tego absolutnie bać.
Ostre hamowanie – podczas startowania i lądowania. Dlatego ważne jest by nie odpinać wcześniej pasów niż pokazuje sygnalizacja na monitorze, ponieważ bywają niebezpieczne sytuacje w momencie gdy pasy startowe są krótkie.
Kolejną niebezpieczną sytuacją niestety bywa człowiek. Kłótnie pasażerów doprowadzające czasem do rękoczynów. Zdarzają się pijani, natarczywi, agresywni, z problemami psychicznymi, gdzie bezpieczeństwo sytuacji może być zagrożone. Ludzie pod wpływem emocji i adrenaliny zachowują się nieracjonalnie i nieprzewidywalnie.
Palenie papierosów w toalecie. Nosi za sobą konsekwencje. Dym papierosowy rozprzestrzenia się po samolocie, ale najgorzej, gdy papieros zostanie źle ugaszony – stwarza się tym zagrożenie pożaru na pokładzie. W takiej sytuacji załoga szuka sprawcy, czyli bawi się w detektywa. Gdy samolot wyląduje, dzwoni się po policję i takiej osobie wlepia się mandat na dużą karę pieniężną.
Niebezpieczne kraje, gdzie można być porwanym, okradzionym, zamordowanym.
#KLASKANIE OKIEM STEWARDESSY
To już jest subiektywna ocena każdej stewardessy. Na trasach europejskich najczęściej klaszczą Hiszpanie oraz Włosi. Polacy pod wpływem krążącej własnej negatywnej opinii robią to mniej a szkoda. Załoga samolotu to lubi. Bo uważa, że jest to gest wdzięczności i dla pilotów i dla stewardess za dobrze wykonaną ich pracę. Ja osobiście lubię i popieram ten gest i przybijam im piąteczkę, i namawiam do klaskania.
#BILET ZA DARMO?
Możesz polecieć na przykład do Londynu w mundurze, spakowana i gotowa. Czekasz na informację czy jest wolne miejsce. Gdy nie ma czekasz na następny lot. Nawet jeśli jest to wolne miejsce stewardessy. Jeżeli odbywasz lot za ocean i chcesz zabrać ze sobą koleżanki, to one opłacają opłatę lotniskową i też nie masz gwarancji, że z tobą polecą. Po odprawie pasażerów zdarza się, że miejsc już nie ma, ponieważ istnieje coś takiego jak hierarchia w lotnictwie, pilot ma pierwszeństwo, jeśli pilot zabiera rodzinę, stewardessa czy jej znajome nie mają szans na wciśnięcie się.
Linie lotnicze opłacają pobyt na miejscu w którym stewardessa nocuje czekając na następny lot. Osoby, które są zabierane jako współpasażerowie wspomniane wcześniej jako koleżanki, mieszkają w pokoju wieloosobowym również za darmo, ale za jedzenie opłacają sobie same. I to tyle jeśli chodzi o taniość w podróżowaniu przez osoby postronne.
# CIEKAWOSTKA
Piloci nie jedzą posiłków w tym samym czasie oraz nie jedzą tego samego co pozostali. Posiłki te muszą się od siebie różnić, ponieważ może wyniknąć sytuacja, że jeden pilot się zatruje, wówczas drugi pilot przejmuje obowiązki. Niedopuszczalną sytuacją jest by obaj piloci zatruli się w tym samym czasie. Wówczas mogłoby się zdarzyć tak jak w filmie „czy leci z nami pilot”
W kokpicie muszą przebywać dwie osoby. Jeśli jeden pilot musi opuścić kokpit i skorzystać z toalety to stewardessa musi przyjść i asystować.
Gdy już jest ciemno za oknem zostaje przyciemniane światło wewnątrz samolotu ze względów bezpieczeństwa, na wypadek incydentu, nieoczekiwanego splotu zdarzeń. Gdyby nagle zdarzyła się katastrofa, podczas której stewardessy musiałyby ewakuować samolot, w takiej sytuacji po pierwsze mają mało czasu na ewakuację, a po drugie oczy nie są przystosowane do ciemności i liczy się każda sekunda. Podczas katastrofy światła się wyłączają a oczy niestety nie przystosowują się tak szybko do ciemności.
Metoda na pasażera.
- Pijanemu mówi się zazwyczaj, że alkohol się skończył.
- Sygnał zapięcia pasów podczas lotu – gdy jest problem nad zapanowaniem nad pasażerami na pokładzie istnieje umowa pomiędzy stewardessami a pilotem dla wspólnej pomocy – że ma włączyć sygnał gdy zajdzie taka potrzeba, co zwykle działa szybko i bezkonfliktowo.
Pensja stewardessy liczy się od momentu zamknięcia drzwi w samolocie, od tej pory liczona jest ilość godzin w powietrzu. Płaca zależy również od tego czy latasz na trasach długodystansowych czy europejskich, czy czas pracy odbywa się w dzień czy nocy. Nie ma znaczenia czy do pracy przychodzisz godzinę wcześniej a czas na lotnisku po wylądowaniu poświęcasz na sprzątanie samolotu czy też ma opóźnienie. Pensja średnio wychodzi tysiąc euro w tanich liniach, a w daleko od tysiąc pięćset. Jako student zarabia się mniej, mówię tu o uczniach. I oczywiście liczy się staż pracy w tym zawodzie – ile lat się pracuje dla linii lotniczych. I zawsze to jest kontrakt.
Praca marzeń nie istnieje dla ludzi bez pasji. Nie ma pracy idealnej dopóki nie zaczniesz tego robić. Zawsze po pewnym czasie staje się rutyną, wypalasz się i szukasz czegoś co będzie cię rozwijać. Przede wszystkim stawiaj pracę nad sobą samym!
Reszta pozostaje tajemnicą. Jeśli czegoś tutaj nie uwzględniłam napisz 🙂
Bardzo wciągający wpis, przeczytałam z zainteresowaniem, z wielu rzeczy nie zdawałam sobie sprawy. 🙂
Interesujące spojrzenie na kwestie dość obce laikowi 🙂
Fajny wpis i ciekawostki. Zawsze uważalam, że praca stewardessy jest marzeniem, ale to też trudny zawód.
Zawszs mi się wydawało ze dla młodych ludzi (jeszcze) bez rodziny to taka praca marzeń 😉
Trochę z tych informacji już poznałam, śledząc profil „Życie Stewardessy” . Ciekawy fakt z tymi posiłkami pilotów 😉
zawsze marzyłam o tym aby być stewardessą, ale chyba nie spełnię tego marzenia 🙂
Bardzo mało wiedziałam o tym zawodzi. Fajnie,że go przybliżyłaś 🙂
Same ciekawostki !
Słyszałam już sporo nieprzyjemnych anegdot o pracy w tym zawodzie i od dawna nie uważam, że to miód 😉
No ciekawy artykuł, też nie ma lekko ten zawód
Zdziwiło mnie ,że pływanie jest potrzebne, ale przeczytałam i rozumiem.
Te dziewczyny muszą być w takim razie wysportowane:;-)
Bardzo ciekawy artyukuł…
większość tych rzeczy faktycznie mnie zaskoczyła 🙂
Naprawde ciekawy wpis poza jednym bledem. Malaria przenosi sie przez komary, a nie droga kropelkowa wiec pilot nie mogl zarazic sie malaria od pasazera.
Fakt, nie zwróciłam na to uwagi, opowiadała mi o tym jedna z dziewczyn, i tak zanotowałam. Dziękuję, będę bardziej uważna.
To nie jest prawdą, że stewardessy sprzątają po pasażerach. No chyba, że w tanich liniach. Nie wyobrażam sobie, że po kilkunastogodzinnym locie stewardessa jeszcze lata z mopem po łazienkach 😀 od tego są służby sprzątające. I potem krążą mity,że stewardessy to kelnerki i sprzątaczki.
Moja żona jest stewardesą w lufthanzie i naprawdę więcej jej nie ma w domu niż jest ,to duże wyzwanie dla niej i naszego związku bardzo przeżywa to że tak mało czasu spędza ze mną i córką.Jestem z niej bardzo dumny.Czasami słyszałem od kolegów z pracy że wiesz jak to jest jak poleca za granicę i nocują w hotelu co tam się dzieje.Glupie złośliwe gadanie.Pozdrawiam wszystkie Stewardesy.
Tak właśnie słyszałem ze praca jako Stewardessa wymaga tego ze prawie wgl nie ma Cię w domu. Ale każda praca ma wady i zalety